Skär ner på företagets kostnader och höj effektiviteten
Flexibel arbetsmiljö, digital socialisering och motivation på distans. Att leda sina anställda hemifrån kan vara en utmaning för bolag. A.B.S Factoring ger tipsen på hur du som chef nyttjar distansarbete – samtidigt som du skär ner på företagets kostnader och höjer effektiviteten.
Att jobba hemifrån har för många blivit den nya vardagen. Men faktum är att hela 9 av 10 som arbetat hemma under pandemin vill fortsätta göra det även i framtiden. Det visar en studie från Svenskarna och internet . Efter pandemins omständigheter är det lysande siffror för företag. Försämrad konjunktur skapar ofta ett behov av att skära ner på bolagets kostnader. I värsta fall behöver personal sägas upp. Men i de fall anställda har möjlighet till distansarbete kan det till och med vara gynnsamt för företaget.
Spara pengar med flexibel kontorsmiljö
Genom att låta din personal jobba hemifrån, åtminstone delar av arbetstiden, behövs inte lika stor kontorslokal. Jobbar personalen i skift räcker färre kontorsplatser på mindre disponibel kontorsyta. En undersökning som Industritorget publicerade redan 2018, visade att flera amerikanska bolag tillsammans sparade miljarder på att låta personalen jobba hemifrån delar av arbetstiden – främst genom minskade lokalkostnader.
I pandemitider blir det förstås viktigt för företagsledare att erbjuda hög standard vad gäller hygien och städning. Det medför visst omställningsarbete som på kort sikt kan medföra kostnader, men kan ge stor positiv effekt för ditt företag på längre sikt. A.B.S Factoring är specialiserade på företagsfinansiering och kan med hjälp av leasing, fakturaköp och företagslån stötta ditt företag i förändringsarbetet.
Underlätta arbete hemifrån med ergonomi
För att arbetet hemifrån ska fungera praktiskt krävs det att personalen inte slits ut av böjd nacke efter timmar med laptopen på köksbordet. Att som företagare kunna erbjuda dina anställda stöd till ergonomisk stol eller tillgång till större skärm förbättrar arbetsmiljön avsevärt. Med A.B.S Factoring kan ditt företag finansiera den typen av investering genom vår leasingtjänst utan att behöva binda bolagets kapital.
Digitala säljmöten och marknadsaktiviteter – billigare än någonsin
För många företag har kostnader för resor, mässor och liknande utlägg minskat den senaste tiden. Under pandemin har många resor som tidigare skett i försäljningssyfte begränsats. Genom att istället delta på digitala mässor eller i webinarier kan ditt bolag fortsätta med sälj- och marknadsaktiviteter till en lägre kostnad. Det innebär även att det är billigare än någonsin att arrangera egna webinarier, kurser eller mässor. Ingen lokal behövs och antalet deltagare kan obegränsas. Se till att ditt företag passar på att nyttja det – nu och framöver.
Optimerade videomöten och digitala hjälpmedel
Idag är många vana att använda sig av digitala mötesverktyg som videokonferenser. Digitala möten ökar dessutom effektiviteten avsevärt då deltagarna är mer benägna att hålla sig till mötets agenda. Du som företagare kan också optimera arbetsflödet genom att implementera digitala task management-verktyg och koordinera dessa parallellt med mötet. Det kan vara allt från enklare digitala to do-checklistor till gemensamma planeringsverktyg som organiserar och följer upp arbete.
Lyckas främja teamkänsla och trivsel – på distans
Spontana pauser med skämt, trevliga hälsningsfraser och gemensam fika uteblir i takt med att fler digitala möten och arbete hemifrån ökar. Här är din uppgift som arbetsgivare att främja teamkänsla och motivation.
Ett förslag är att införa en akademisk kvart för digitala möten. Under den tiden kan anställda fritt diskutera de senaste serierna på Netflix och dela helgplaner. En digital AW eller liknande happening är också exempel på digital socialisering. Värt att tänka på är att många tycker att det i digital miljö är svårare att enkelt kunna inflika i en konversation med fler personer. En tanke kan därför vara att dela upp personalen i mindre grupper när mötet sker digitalt. Om anställda bor nära varandra kan planerade lunchpromenader eller gemensam utomhusträning vara på sin plats.
Med ovan nämnda förslag för en flexibel arbetsmiljö kan företagare skära ner på kostnader och samtidigt leverera högre produktivitet. Behöver du finansiell rådgivning i bolagets förändringsarbete finns A.B.S Factoring till hands.