Över 100% tillväxt på ett år – Triweco utmanar trähusindustrin (och stökiga leveranskedjor)
Hela världen blickar mot Sveriges trähusindustri. Umaningar som dyra inköp och hög produktionskostnad (och just nu stökiga leveranskedjor) är inget som stoppar Triwecos vd Fredrik Junkell. Deras tillväxttakt är rekordhög.
Fredrik Junkell, VD Triweco
I Sverige har vi byggt trähus länge. Nu riktar världen blicken hitåt. Framför allt Europa, med tanke på oroligheter och höjda energipriser.
– Efterfrågan på trähus har ökat med åren, men är kanske extra stor just nu. Speciellt med tanke på att trähus är miljövänliga. De är enkla att isolera och håller värmen, säger Fredrik Junkell, vd på Triweco.
Triweco utvecklar och bygger produktionslinor för tillverkning av prefabricerade trähus. De har lång och gedigen erfarenhet från tillverknings- och trähusindustrin.
– Förr i tiden byggde man trähus på plats utomhus. Idag tillverkar man oftast i fabrik och då behövs rätt maskiner. Triweco utvecklar, tillverkar, installerar och driftsätter fabriker med produktionsutrustning.
Fredrik driver Triweco sen fyra år tillbaka, ihop med Arne Alvarsson. En perfekt duo, de kompletterar varandra. Fredrik är van vid att driva verksamheter, har öga för ledarskap och företagsutveckling. Arne sitter på minst lika viktig nischkunskap inom produktionstekniken.
Vill dubbla omsättningen – igen
– Vi båda såg ett ökat behov av att bygga hus i trä. Jag renodlade affären, produkten och erbjudandet. Nu gasar vi med fullt fokus, säger Fredrik.
Och visst håller Triweco fokus. Bolagets tillväxt har ökat markant de senaste åren. Trots oroligheter i Europa och stökiga leveranskedjor har de inte drabbats nämnvärt. Triweco sprider sina risker, är ute i god tid och tänker långsiktigt.
”För två år sen omsatte vi sju miljoner. Förra året hade vi drygt 20 miljoner i omsättning. Nu vill vi dubbla det.”
Ambitionerna är höga. Men det finns också en plan.
– En viktig del i vår tillväxtstrategi är att bygga ett bra team och välja rätt samarbetspartners. Vi har valt A.B.S. Factoring som finansieringspartner, då de har ett unikt erbjudande som passar oss.
För att hålla ett jämnt tempo i takt med den ökade efterfrågan av Triwecos produkter krävs finansiering. Dyra inköp och hög produktionskostnad toppas med långa kredittider på utgående fakturor. Därför är fakturaköp en perfekt finansieringslösning.
– A.B.S. Factoring är en bidragande faktor till vår tillväxt. De bidrar med rätt kompetens till vårat team. Det gör att vi kan fokusera hundra procent på våran verksamhet.
Blickar utanför Sverige
Triweco är idag verksamma i Sverige och England. Fredrik berättar att det inte är särskilt lätt att jobba mot stora kunder i England, och samtidigt ha betalningsflödet säkrat. A.B.S. Factoring hanterar fakturor och kreditförsäkringar mot företag över hela världen. Något som gjorde valet av finansieringspartner enkelt, menar han.
– Just nu satsar vi stort i England, och det hade vi inte kunnat göra utan A.B.S. Factoring. Eller det hade i alla fall inte varit lika lätt. Nu behöver vi inte tänka på hantering av kreditupplysningar och kundfordringar. Det sköts automatiskt.
Det är också ett av Fredriks bästa tillväxttips för företagsledare: hitta rätt partners. Dina samarbetspartners ska matcha bolaget och dess behov – och självklart vara seriösa.
– Du som företagsledare bör också kunna se affärsmöjligheter. Sen ska du anpassa produkten och vässa erbjudandet, tipsar Fredrik och tillägger med ödmjuk stolthet:
– Det måste jag ändå säga att vi på Triweco har lyckats med.
Fredriks 5 tips för tillväxt i bolaget:
- Anpassa produkten för efterfrågan
- Vässa ditt erbjudande
- Bygg ett team med rätt kompetenser
- Gör en plan och håll fokus
- Sprid dina risker