Så har Hygiene of Sweden lyckats möta den ökade efterfrågan
Hygiene of Swedens hygienprodukter sprider sig snabbt världen över. Unik formula, smart strategi och brinnande intresse ligger bakom den globala framgångsresan. Möt bolaget som tar elaka bakterier och mjuka händer på lika stort allvar.
Från Landskrona ut i vida världen. Hygiene of Sweden utvecklar och tillverkar en av marknadens mest effektiva antibakteriella produkter. I Sverige har de snabbt blivit populära bland stora butikskedjor och e-handlare som Apotea, Ica och Ahlsell. När nyheter om corona härjar ser Hygiene of Sweden en större marknad att bearbeta. Händer och ytor behöver desinfektion – i hela världen.
– Formulan är utvecklad för att skydda oss mot virus och bakterier. Den är effektiv, men samtidigt skonsam mot huden och vårt naturliga immunförsvar, säger Philip Wilhelmsson som är biokemist, grundare och VD för Hygiene of Sweden.
Effekt i 24 timmar – utan att torka ut huden
Idag säljs Hygiene of Sweden i ett trettiotal länder. I sortimentet finns desinficerande spray, skum och servetter för händer och ytor som dörrhandtag eller mobilskärmar. Receptet innehåller en unik biopolymer med ”plus-laddning” som i kombination med en aktiv ingrediens eliminerar bakterier. Formulan är baserad på vatten istället för alkohol, vilket bland annat gör att produkten inte torkar ut händerna. Hygiene of Sweden får ofta frågan om deras formula är lika effektiv som varianter med alkohol som huvudingrediens.
– Den är mer effektiv än alkohol, säger Philip och förklarar att deras produkter är så pass
effektiva just för att de inte innehåller alkohol.
– Alkohol saknar till exempel effekt mot Norovirus, alltså vinterkräksjukan. Våra produkter är
däremot verksamma mot vinterkräksjukan enligt kliniska studier.
En alkoholbaserad handsprit dödar bakterier och virus genom att lösa upp dem. Men alkohol och dess effekt avdunstar redan efter några sekunder. Hygiene of Swedens egenutvecklade formula har många fördelar varav en är avgörande – den avdunstar inte.
– Vår formula är vattenbaserad och har bevisad effekt i upp till 24 timmar.
Målinriktade kemister med smart strategi
Hygiene of Sweden startades 2016 av biokemist Philip Wilhelmsson och hans pappa, kemisten Ulf. De har sin bakgrund i vattenbehandling av kärnkraftverk. Förutom spray, skum och servetter tar företaget fram unika lösningar för tvättmedel. Hygiene of Sweden är officiell partner till Svenska Skidlandslaget och har ett nära samarbete med Svensk Friidrott. Som ung var Philip själv en lovande friidrottare, men avslöjar att han redan då visste att han ville jobba med kemi. Philip fortsätter sitt race i kampen mot virus och bakterier.
– Just nu satsar vi allt på produktion. Att snabbt öka kapaciteten och korta ner ledtiderna har varit viktigt för att möta marknadens växande efterfrågan, berättar Philip.
De har labb och lager i Landskrona, även i Indien och Thailand. Att ha egen produktion säkerställer hög kvalitet och leveranskapacitet, som har blivit extra viktigt det senaste året. Pandemin har nämligen ökat efterfrågan från större aktörer världen över. Hygiene of Sweden har därför accelererat in i en väldigt stark tillväxtfas. För att underlätta arbetet har de tagit hjälp av A.B.S. Factoring, som har ökat bolagets kassaflöde genom fakturaförsäljning.
– Vi har använt oss av en factoringtjänst för att snabbt få in kapital och kunna möta kundernas betalningsvillkor och efterfrågan, säger Philip och tillägger:
– Ett ökat kassaflöde gör att vi kan lägga resurser där de behövs för att få bolaget att växa snabbare. Vi har skalat upp produktionen och fokuserar på forskning och utveckling samt ytterligare långtidsstudier.
Växer så det knakar – i Sverige och globalt
Hygiene of Swedens största marknader är USA, Ryssland, Asien och mellanöstern. I Indien och Thailand säljs produkterna på apotek och används på sjukhus. De finns på över 5000 apotek i Ryssland och har distributörer i såväl Schweiz som Spanien. Dessutom har bolaget lyckats nå den massiva amerikanska marknaden. I Sverige säljs Hygiene of Sweden på apotek, i dagligvaruhandeln och som ’private label’ hos större kedjor som Ahlsell.
– Vi ser en beteendeförändring. Allt fler tänker på vad man rör vid och vilken miljö man rör sig i. Framför allt så tvättar vi händerna oftare. Hygiene of Sweden erbjuder ett hälsosamt och hållbart sätt att få rena händer. Bolagets tillväxt har visserligen accelererat sedan pandemin slog till. Men Hygiene of Sweden har producerat antibakteriella produkter länge, till skillnad från nya aktörer som försöker kapitalisera på en explosiv men sannolikt temporär efterfrågan. Det är viktigt att tänka långsiktigt menar Philip och avslutar:
– Det ökade intresset för våra produkter skapar nya förutsättningar för oss. Just nu tittar vi på hur vi kan utveckla varumärket framöver. Vi vill erbjuda fler hygienprodukter för olika användningsområden. Med andra ord, Hygiene of Sweden gasar vidare.
– Det är viktigt att tänka långsiktigt, tipsar Philip.