Från svensk startup till global scaleup – 5 goda råd för tillväxtresan
Hur går man från startup till scaleup? Och vad behöver man tänka på inför en utlandsexpansion? Det är bara några av alla frågor som företagledare tampas med. Här är några goda råd att använda på resan mot scaleup.
Det finns ingen mall som passar alla företag som går från startup till scaleup. Men det finns generella tips som företagsledare har nytta av för att lyckas skala upp bolaget.
Sätt en tillväxtstrategi som skalar upp bolaget
Den första frågan du som företagsledare bör ställa dig är: Varför vill du skala upp? När du vet anledningen är det lättare att sätta en strategisk tillväxtplan i verket. Se till att bolagets tillväxtstrategi formulerar mål som hur och när – det skapar fokus. När strategin finns på plats är det enklare att definiera vad som krävs i form av kapital, kompetens och organisation.
Utveckla ledarskapet – och organisationen
En scaleup behöver ett annat ledarskap om man jämför med en startup. Ledningen bör ha en förmåga att hålla samman en större organisation med fler människor som har olika erfarenhet och bakgrund. Att tillsätta och tillämpa mer uppdelade specialistroller och processer som är mer personoberoende är att rekommendera. Ta därför med HR tidigt i processen, se även över bolagets arbetsprocesser.
Hållbarhet är en viktig faktor i affärsmodellen
Vill du skala upp bolaget behöver du (som bekant) ha en beprövad affärsmodell. Om du inte redan har adderat hållbara aspekter till din produkt eller tjänst är det hög tid att göra det. Vi lever i en tid där miljö och hållbarhet är viktigare än någonsin. Se därför över din affärsplan och hur ditt företag kan arbeta mer hållbart. Har du redan tänkt på detta? Toppen!
Välj rätt samarbetspartners – väx snabbare
För att växa med ett företag behöver man omge sig med rätt samarbetspartners inom olika områden. Det är ett återkommande tips var du än vänder dig som företagsledare. Ett växande företag vill kunna utvecklas i snabb takt och inte behöva oroa sig för exempelvis sena betalningar eller problem med fakturor. Välj en factoringpartner som förstår din verksamhet och som tar hand om dina kundrelationer. Med rätt finansiering och investerare kan du dessutom frigöra tid för att fortsätta driva verksamheten framåt.
Analysera vilken marknad som passar ditt företag
Blickar du utanför Sverige underlättar det om du satsar på en marknad som liknar hemmamarknaden. Det finns flera faktorer att ta hänsyn till för att lyckas. Exempelvis marknadsstorlek, konkurrens och likheter i kultur. De kulturella likheterna är väldigt viktiga eftersom de påverkar hur du sätter marknadsstrategi och vilka justeringar du behöver göra med din produkt eller tjänst när du går in på den nya marknaden.
A.B.S. Factoring är specialiserade på tillväxtfinansiering och fakturaköp. Vårt mål är att ge dig förutsättningarna för att ta chanser, växa och utvecklas i och utanför Sverige. Läs mer om hur vi arbetar med fakturaköp mot en global marknad eller kontakta oss direkt om du har några frågor.