Att bygga ett framgångsrikt bolag internationellt och dessutom få det att växa fort är en stor utmaning. Det är många pusselbitar som ska på plats och endast ett fåtal bolag lyckas följa eller överträffa sin ursprungliga plan. Vi har intervjuat Hadar Cars, investerare på venture capital-investeraren Industrifonden, som delar med sig av sina tips till entreprenörer som vill lyckas med sin startup globalt.
Industrifonden har sedan starten 1979 varit med och byggt många välkända bolag. I portfolion idag finns, bland annat, livsmedelsbolaget Oatly, e-handelsbutiken Footway, auktionssökmotorn Barnebys och fiskeappen Fishbrain. Industrifondens branschfokus ligger på Technology och Life Science, och VC-fonden har idag runt 60 portföljbolag totalt.
Fokus ligger på att investera i och bygga banbrytande bolag med potential att växa snabbt och bli marknadsledande, för att sedan göra exit och på så sätt få ännu mer pengar att återinvestera i nya bolag. Industrifonden är en evergreen fond, vilket kort och gott innebär att fonden aldrig stänger, och vid en exit går kapitalet tillbaka in i fonden för att sedan återinvesteras i nya bolag. När Industrifonden investerar i ett bolag får bolaget kapital, tillsammans med kunskap och expertis. Industrifonden, som de flesta andra venture capital-investerare, tar oftast en aktiv plats i styrelsen och med sin och teamets expertis, kontaktnät och övriga resurser jobbar de nära bolaget för att värdeutveckla det på bästa möjliga sätt.
“Vi har ett brett kontaktnät och har lyxen att få träffa de flesta av Sveriges mest spännande bolagen”, berättar Hadar. Varje år utvärderar Hadar och hans kollegor på Industrifonden omkring 250 -300 bolag med målet att hitta nya spännande svenska bolag som har potential att bli morgondagens storföretag och lyckas bygga något värdefullt internationellt. Industrifonden väljer noga ut bolagen de investerar i och har möjlighet att investera redan i ett tidigt skede i bolagets tillväxtfas – som första institutionella investerare Men idag krävs det mer än kapital och en riktig vass affärsidé för att lyckas internationellt. Hadar delar med sig av sina tips för att lyckas:
1. Se till att ha ett riktigt starkt och kompletterande team
Det känns ibland klyschigt att säga att teamet är allt, men det stämmer verkligen. Den centrala byggstenen i alla framgångsrika bolag är ett kompetent team som har viljan, drivet och modet att bli ledande i sin nisch. De måste även ha förmåga att leverera i det dagliga arbetet. Det är alltså viktigt att se till att ha en plan för hur man på bästa sätt attraherar topptalanger redan tidigt under tillväxtresan.
2. Ha stenkoll på din marknad
Hur ser marknaden ut idag och hur kommer den se ut imorgon? Som företagare måste man kunna sin marknad och sina konkurrenter utan och innan. Hitta er nisch och se till att ni har en produkt som är tillräckligt unik. En vanlig fallgrop är att man är för dåligt insatt i marknaden och därför blir omsprungen av konkurrenter man inte visste att man hade. Konkurrensen är ofta tuffare än väntat, se till att alltid ligga steget före.
3. Känn din kund
Lika viktigt som att känna sin marknad är det att känna sin kund, vad de vill ha och hur man ska nå ut till dem. Fundera på vilka problem er vill lösa och varför just er produkt löser gör det bättre än alla andra. Idag finns det många olika marknadskanaler att använda sig av och det är därför viktig att du som entreprenör vet vilka kanaler som bäst når ut till era kunder, så kostnadseffektivt som möjligt. Var kreativ!
4. Var en visionär
Är din vision stor nog? För att lyckas internationellt krävs det att du och ditt team tänker stort redan från start och har en tydlig vision och en ambitiös och framåtlutad plan. Se till att ha en strategi för att lyckas med era mål och ett team med drivet att genomföra det.
5. Säkra kapital för resan ni ska göra
En del bolag klarar av att växa organiskt, men en tillväxtresa är både tidskrävande och kapitalintensiv och för att lyckas växa snabbt globalt behövs ofta externt kapital. Fundera över hur mycket kapital ditt företag behöver och ta reda på i god tid vilka privata investerare och VC-bolag som är rätt för just för ditt bolag, så att du lyckas resa kapital vid rätt tidpunkt.
6. Bra kassaflöde är A och O
För att kunna hålla hög tillväxttakt behövs ett jämnt flöde av rörelsekapital, men som tillväxtbolag är det ofta svårt att få lån från banken i ett tidigt skede. Som komplement till VC-kapital finns det finansbolag som erbjuder fakturaköp, även för bolag med internationella kunder. Andra alternativ kan vara så kallad venture debt (högrisklån med hög ränta), eller mjuka lån lån från Almi eller European Investment Bank (EIB). Beroende på bransch och grad av teknikhöjd finns det ibland även rena utvecklingsbidrag att ansöka om hos aktörer som Vinnova eller Energimyndigheten, avslutar Hadar.