Från konkurshot till stark lönsamhet
De har satt mobil- och datortillbehör på kartan. Idag går Unisynk med starkt positivt resultat trots ett år kantat av en global pandemi och ekonomisk kris. Men framgången har varit hotad av konkurs. Något som Unisynk parerat med hjälp av kunskap, envishet, nätverk – och A.B.S. Factoring.
Unisynk tillverkar högpresterande elektronik för konsumenter och företag. Deras produkter står ut ur mängden framför allt när det gäller prestanda – men även säkerhet, hållbarhet och design.
Idag finns Unisynk hos över 5000 återförsäljare, främst i Skandinavien. Den första produkten de lanserade, en mobilhållare, används av organisationer som Nato, flera internationella polisstyrkor och sitter i alla skogsmaskiner hos en av världens ledande tillverkare av sådana. Den produkten och samtliga hållare tillverkas fortfarande i Sverige.
Krävs många timmar
Det råder ingen tvekan om att Unisynk kan det här med high tech. Men det har krävts många timmar av grundarna Gabriel Olsson och Johan Thelander för att nå framgång. De har också behövt en del hjälp på traven.
– Det är en kapitaltung business att bygga produkter från grunden. Du skapar inte bara produkten. Du behöver också rätt verktyg, maskiner och certifieringar. Dessutom måste du lagerhålla prylarna för att ens kunna erbjuda försäljning, säger Gabriel Olsson, vd och medgrundare av Universal Creation som äger varumärket Unisynk, och fortsätter:
– Har man inte bra koll på cash management går det inte att driva den här typen av verksamhet. Där har A.B.S. Factoring varit en viktig partner för oss. Deras finansieringslösningar passar oss väldigt bra.
Satsade alla pengar
De båda grundarna har känt varandra länge. Gabriel är ekonom och Johan är ingenjör i maskinteknik. Båda med ett näst intill fanatiskt intresse av att förstå sig på teknik – och utveckla den. Den första produkten från Unisynk lanserades 2013 och idag erbjuder de drygt 50 produkter.
– Allt började med att Johan letade efter en mobilhållare att sätta i sin bil. Han hittade bara ”tjafs” från Kina som han inte ville ha. Eftersom vi båda är tekniskt lagda tänkte vi att … varför inte göra en egen mobilhållare?
Gabriel fortsätter berätta, i en nostalgisk skrattsalva, att de satsade alla pengar de hade i att tillverka den där mobilhållaren. Som blev en succé trots allt. Idag är den Sveriges mest sålda mobilhållare.
– Kanske är den Skandinaviens mest sålda? Men vi tog inte ut någon lön de första åren. Vi har liksom haft kniven mot strupen, gjort många tabbar och förbrukat vårt kapital flera gånger.
Hade räknat fel
Det är först den senaste tiden som vi visar fina resultat. Riktigt fina resultat till och med. En stor tabbe Unisynk har gjort genom tiderna är en olycklig felberäkning. De fick i uppdrag att ta fram en laddningsstation …
– Vi vann uppdraget genom en tävling, där också våra stora konkurrenter var med. Jag är ju tävlingsinriktad och tänkte direkt att ”vi ska vinna”. Men där och då saknade vi förutsättningar för att klara av ett så ambitiöst projekt. Det var flera tusen komplexa laddningsstationer som skulle tillverkas. Finansiering löstes och produktion påbörjades.
– Oj vad vi hade räknat fel. Det kostade så mycket mer att tillverka den här produkten än vad vi tog betalt för. Den missen var katastrofalt tung och vi gick nästan i konkurs. Men jag ångrar ändå inte att vi tog uppdraget. Vi lärde oss massor, produkten blev skitbra och Unisynk kom ut till den breda massan.
Tro på din idé
Som företag är det viktigt att kunna gasa mot tillväxt med gott självförtroende, med finansiering i ryggen, menar Gabriel. Här har factoring varit en betydande del i verksamheten. Möjligheten att sälja utgående fakturor till A.B.S. Factoring och på så sätt få in kapital direkt, istället för att vänta på långa ledtider, har många gånger varit avgörande för Unisynk.
– Nu har vi bevisat att vår affärsmodell funkar. Vi får bra stöd av A.B.S. Factoring och har också framgångsrika investerare som satsar på oss.
Det har krävts hårt arbete, rätt produktval, rätt personer i organisationen och bra samarbetspartners för att lyckas. Gabriel tillägger att varken han, Johan eller Malin Spjut, som också är partner i bolaget, någonsin har tvivlat på sin idé. Inte ens när företaget har varit på vippen att gå i konkurs. På så sätt har de tagit sig igenom även de största av kriser. Det är kanske det hetaste tipset till andra entreprenörer: Tro på din idé.
– Framtiden för oss ligger i att spela på våra tekniska styrkor. Produktmässigt satsar vi på mer avancerade ström- och anslutningsprodukter som usb-c hubbar till laptops, smartphones och surfplattor, säger Gabriel och fortsätter:
– Vi går med vinst, har ett positivt kassaflöde och med det kommer stor frihet att utveckla vår affär. Nu gasar vi.